«روح الله شمقدری» مدیرمسئول خبرگزاری سینماپرس در گفتگو با رادیو مقاومت با اشاره به اهمیت ویژه و جایگاه استراتژیک سینمای مقاومت بیان داشت: سینمای دفاع مقدس را می توان در ذیل سینمای مقاومت تعریف کرد. این امکان وجود دارد که این فیلم ها با گونه های دیگر سینمایی در تعامل باشند مثلاً با کمدی ترکیب شوند. ما دچار یک آفت در سینمای مقاومت و دفاع مقدس شدیم. نگاه تخصص محور در حوزه تهیه کنندگی در سینمای مقاومت و دفاع مقدس و انقلاب اسلامی حذف شده است. اتفاقی که افتاده ورود تهیه کنندگان به این عرصه رفاقتی شده است. بدون تجربه قبلی و تخصص لازم وارد میدان شدند. تأثیر آن را در تولیداتی می بینیم که بی هویت هستند و فقط ظاهرشان دفاع مقدسی و یا مقاومتی است.
مدیر اجرایی «جامعه اسلامی هنرمندان» با اشاره به این مضوع که اگر تولیدات سال های اخیر در این حوزه ها را مدنظر قرار دهیم این اشکال و شکاف و خطا در رویکرد انتخاب تهیه کننده را به وضوح می بینیم، افزود: مقاومت خیلی مفهوم قابل فهم و عامی دارد. از ایستادگی و پایمردی در مقابل ظلم و ستم و استکبار شکل می گیرد. همه این ها را اگر توجه کنیم همان زایش از حرکت انقلاب اسلامی است. برای اولین بار یک حرکت مردمی در مقابل استکبار شکل گرفت. اگر بخواهیم به بحث سینمای مقاومت بپردازیم به تعبیری سینما که معنی خود را دارد؛ این سینما باید در راستای فرهنگ مقاومت باشد. به طور شاخص آثار مختلفی که در سینمای جهان به این سمت حرکت کرده و ظلم ستیز و استکبارستیز هستند می توان در زمره آثار سینمای مقاومت در عرصه جهانی دانست.
تهیه کننده فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» ادامه داد: اگر منصفانه نگاه کنیم سینما نتوانسته حق مقاومت را ادا کند؛ عمق و ویژگی هایی که جریان مقاومت دارد بسیار مغفول مانده. اگر همه آثار تلویزیونی و سینمایی را در نظر بگیریم مشخص است که حق مقاومت ادا نشده است. حتی رسانه ملی که رویکردش مقاومت است دستمان خالی است. در جهان نیز فیلمسازانی بودند که آثار ضعیف و انگشت شماری را تولید کرده اند. شاخص ترین اثر حوزه مقاومت اگر در ایران باشد نسبت به آنچه در جریان مقاومت اتفاق می افتد عقب هستیم.
نویسنده کتاب «درآمدی بر سینمای استراتزک» خاطر نشان ساخت: اگر سینمای دفاع مقدس را جزو سینمای مقاومت در نظر بگیریم یک میزان قابل اعتنایی می شود اما اگر خود مقاومت را در نظر بگیریم از نظر کمی بسیار ناچیز محسوب می شود. به لحاظ کیفی آثار نادری که تولید شده جزو آثار خوب بوده و از سطح سینمای متوسط ایران بالاتر بوده؛ ما برای چهل سالگی انقلاب بهترین آثار تولید شده در سینمای ایران را ارزیابی کردیم و به جمع حدود ۱۵۰ فیلم برتر رسیدیم در همه حوزه ها و ژانرها؛ از سینمای اجتماعی گرفته تا کمدی و سیاسی و... در این آثاری که جمع بندی شد حدود ۴۰ درصد فیلم های دفاع مقدسی بود. این نظرسنجی عمومی بود و مجموعه های فرهنگی مختلف نظر خود را دادند. این نظرسنجی یک شمایی از برترین های سینمای ایران را نشان می داد. آثار مقاومت در این مجموعه جا گرفته بودند.
شمقدری با بیان این موضوع که سینمای دفاع مقدس یک مفهوم استثنایی و منحصری بود که از دل فرهنگ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی رویش پیدا کرده و شکل گرفته است یادآور شد: نباید تصور کنیم سینمای دفاع مقدس همان سینمای جنگ است و اگر این ها را یکی بدانیم خطای راهبردی کردیم و متأسفانه این خطا در بسیاری از مدیران و نهادها اتفاق افتاده و فیلم های دفاع مقدسی شبیه آثار جنگی هالیوودی و بازنمایی جنگ جهانی دوم شده؛ به سمت تکنیک رفته اند و این در حالی است که جنبه های اعتقادی که در دل ۸ سال دفاع مقدس ما شکل گرفت و فرهنگ شهادت که به ما از شهادت امام حسین (ع) شکل گرفت در دفاع مقدس وجود دارد که باید در این آثار به تصویر کشیده شود. سینمای دفاع مقدس هم در این رنگ و بو شکل گرفت.
مولف کتاب «۲۴ ساعت مهندسی فرهنگی» سپس به غفلت مدیران فرهنگی و سینمایی کشور برای سرمایهگذاری برای تولید آثار مرتبط با «طوفان الاقصی» اشاره و تصریح کرد: ما در روزهای خاصی قرار داریم؛ اتفاقاتی که در یک سال اخیر و پس از عملیات طوفان الاقصی در سطح جهان و منطقه واقع شده شرایطی را ایجاد کرده که به عینه در روزهایی به جنس مقاومت قرار داریم و هر لحظه این مفهوم را لمس می کنیم. سرعت اتفاقات بسیار گسترده شده؛ اگر به اتفاقات شش ماه اخیر رجوع کنیم جنس متفاوتی است. شهدایی که در عرصه مقاومت در این ایام تقدیم شدند شرایط ویژه ای را برای ما در روزهای مقاومت رقم زده. از شهید بزرگوار سیدحسن نصرالله تا شهید اسماعیل هنیه و شهید بزرگوار روزهای اخیر شهید یحیی سنوار؛ این ها همه ما را به مفهوم مقاومت در این روزها بسیار نزدیک کرده، مفهومی که جنسش از جنس انقلاب اسلامی است. اگر تبدیل شدن به یک الگو را بخواهیم بررسی کنیم از دل انقلاب اسلامی که با حرکت عظیم امام راحل (ره) زایش پیدا کرد امروز جهانی شده است. اینکه مقاومت بدل به یک مفهوم جهانی شود و خودش را به عنوان یک فرهنگ مطرح کرده مسأله ای است که از دل انقلاب اسلامی رقم خورده است. اگر بخواهیم به بحث سینمای مقاومت بپردازیم باید به این مفهوم و مقدماتش توجه کنیم.
عضو اسبق هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران متذکر شد: واقعیتی وجود دارد که یک سال از طوفان الاقصی گذشته، اما سینما نسبت به آن چه واکنشی داشته؟ در یک سال اخیر که عملیات طوفان الاقصی شکل گرفت سینما چه کنش گری داشت؟ چرا هیچ اتفاقی در عرصه مدیریتی و سرمایه گذاری رخ نداده است؟ و این در حالی است که سینماگران دغدغه مند در این حوزه فراوان هستند.
مولف کتاب «ماهیت شناسی نخستین فتنه در قرن جدید» ادامه داد: منابع ما محدود است و تهیه کننده باید این منابع را در مسیر درست هدایت کند. تهیه کننده نقش کلیدی برای ارتقای سینمای مقاومت دارد. ما نباید به تهیه کننده از منظر تجاری نگاه کنیم. این نگاه را مدیران در این عرصه به وجود آورده اند. آنقدر نگاه تجاری وجود دارد که هیچ محتوایی در آن نیست. موفقیت زمانی است که شاخص های تجاری در کنار شاخص های ایدئولوژیک و محتوایی در نظر گرفته شود. ساختارهای درآمدزایی سینمای ایران ساختار استانداردی نیست و سرشار از ایراد است. ما اثری مانند «شکارچی شنبه» داریم که زمانی که تولید شد گفتند بفروش نیست. آن زمان این فیلم فروخت. نمونه های دیگری هم وجود دارد. نگاه غیر اصولی که در مدیران وجود دارد باعث افت این حوزه شده است.
شمقدری در پایان این گفتگو خاطرنشان ساخت: آنچه در سال های اخیر بروز پیدا کرده و اگر بخواهیم این مسیر انحرافی را پیدا کنیم شاید به بیست سال گذشته باید بازگردیم؛ چرا که سینمای دفاع مقدس به سمت و سوی کارهای جنگی رفت و این دردناک است که برخی نهادهای فرهنگی که باید بازتعریف فرهنگ انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند دچار خطای استراتژیک شده اند.
ارسال نظر